Troškovi tjeraju firme od inovacija

Bez autora
Jun 29 2014

Ogromna većina preduzeća u BiH ne sprovodi inovativne aktivnosti posljednjih godina, i to u najvećem broju slučajeva zbog nedostatka novca.Naime, podaci koje je prije nekoliko dana objavila Agencija za statistiku BiH, a koji su prikupljeni u okviru istraživanja, pokazali su da je od ukupnog broja preduzeća svega 14 odsto njih sprovelo jednu inovativnu aktivnost, koja se tiče novog ili značajno poboljšanog proizvoda, usluge ili metode, dok čak 86 odsto preduzeća u BiH nije sprovelo nijednu inovativnu aktivnost.

Troškovi tjeraju firme od inovacijaOgromna većina preduzeća u BiH ne sprovodi inovativne aktivnosti posljednjih godina, i to u najvećem broju slučajeva zbog nedostatka novca.

Naime, podaci koje je prije nekoliko dana objavila Agencija za statistiku BiH, a koji su prikupljeni u okviru istraživanja, pokazali su da je od ukupnog broja preduzeća svega 14 odsto njih sprovelo jednu inovativnu aktivnost, koja se tiče novog ili značajno poboljšanog proizvoda, usluge ili metode, dok čak 86 odsto preduzeća u BiH nije sprovelo nijednu inovativnu aktivnost. Istraživanjem se došlo i do podataka da su najčešći faktori koji ometaju inovativne aktivnosti faktori troška, znanja, tržišta, ali i institucionalni faktori.

„U ovom istraživanju 30 odsto posmatranih preduzeća označilo je faktor troška, odnosno nedostatak finansijskih sredstava u preduzeću ili grupi kojoj preduzeće pripada, kao najznačajniji faktor koji ih ometa u sprovođenju inovativnih aktivnosti“, navedeno je u ovom izvještaju Agencije za statistiku. Kada su u pitanju inovativna preduzeća, istraživanje je pokazalo da njihovu strukturu čine preduzeća sa samo tehnološkim inovacijama, samo s netehnološkim inovacijama i preduzeća koja su uvela i tehnološke i netehnološke inovacije istovremeno.

„U ukupnom broju preduzeća, 4,6 odsto je uvelo samo tehnološke inovacije, 9,6 odsto je uvelo samo netehnološke inovacije, dok je 11,2 odsto preduzeća uvelo i tehnološke i netehnološke istovremeno“, navodi se u ovom izvještaju i dodaje da su preduzeća koja su u posmatranom periodu bila inovativno aktivna najviše nabavljala mašine, opremu, softvere i zgrade, a najmanje vršila nabavku postojećih znanja od drugih preduzeća ili organizacija.

Da nema inovativnih aktivnosti u većini preduzeća potvrdio nam je i Predrag Zgonjanin, predsjednik Unije udruženja poslodavaca RS.

Prema njegovim riječima, značaj inovativnosti u preduzećima je ogroman i to je jedan od oblika kako unaprijediti preduzeće da postane lider.

„Inovativnost se kod nas ne koristi, ali to nije samo zato što nema novca, jer se inovacije daju uvesti i s vrlo malo novca“, rekao je on.

Zgonjanin je ocijenio da je činjenica da su tehnologije i fabrike stare i da mladi ljudi sa svim onim što znaju treba da pokušaju da ih vrate u „kondiciju“ da bi se mogla ostvariti konkurentnost. Dodao je da država nema novca da pomaže povećanje inovativnosti preduzeća.

Muris Čičić, profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Sarajevu, smatra da se danas u svijetu inovacije smatraju jednim od elemenata povećanja konkurentnosti, produktivnosti rada i nivoa nacionalnog dohotka. Sa tog aspekta je iznio činjenicu da je japanska vlada donijela odluku da izdvaja tri odsto BDP-a, u funkciji ulaganja na tom planu, a da EU izdvaja dva odsto za te namjene.

„Kod nas je to, nažalost, daleko ispod, čak i ispod nivoa koji je bio u bivšoj Jugoslaviji. To je jedan od osnovnih uzroka što imamo negativni platni bilans, niske stope rasta i zašto nismo konkurentni na međunarodnim tržištima, jer nemamo šta da ponudimo, nego uglavnom nudimo ono što se radi već godinama“, rekao je Čičić. Istakao je da je realno da smo mi mala zemlja, da nemamo velikih kompanija, a da male kompanije ne mogu ulagati u inovacije, dok je činjenica i da država ne ulaže u tom segmentu.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik